~Mitru Valea: „Cărticica de dat în leagăn gândul“ de Al Florin Ţene, Editura Viaţa arădeană, 2007

Poet,,prozator,eseist,promoter cultural,Al.Florin Ţene vine în întâmpinarea cititorilor cu o nouă carte,având un titlu surprinzător de original,Cărticica de dat în leagăn gândul,apărută la Editura Viaţa arădeană,2007.

Cartea cuprinde 27 de povestiri onirice care au fost publicate de-alungul a trei ani în revista Viaţa de pretutindeni.Prin aceste povestiri Al.Florin Ţene aduce în contemporaneitate personaje célèbre din istoria culturii universale şi naţionale care se intersectează cu acţiunile autorului,respectându-se adevărul istoric.Gândul acestuia levitează în timp,ca-ntr-o bine-cunoscută maşină a timpului şi spaţiului pentru a sta de vorbă,pentru a intra în rezonanţă cu mari personalităţi ale vremurilor trecute,de regulă,cum spuneam,din lumea artistică.Aşa sunt aduşi în prim plan ,ca un zoom George Enescu,Eminescu,Conan Doyle,Sadoveanu,Frantz Schubert,Mircea Eliade,Nichita Stănescu,dar şi Stalin,Troski,…şi lista continuă.

Originalitatea propriu-zisă a autorului prinde contur odată cu răstălmăcirea erudiţiei pe care o vehiculează,însă respectându-se adevărul istoric,căci ,altfel,modelul voltairean al anecdotei filosofice ori acela ,cervantin,al nuvelei exemplare nu sunt străine de spiritul acestei cărţi.Cartea se citeşte cu sufletul la gură-ca să apelăm la o expresie ultrauzitată-pentru că Al.Florin Ţene are ştiinţa şi talentul să ne fure atenţia,trăirea lecturii,strecurând,alături de culoarea locală temporală,măiestrite cuvinte,ce ţin de universal poetic,de proza poematică,jonglând cu cifre,date,întâmplări,titluri de opera literare şi artistice de referinţă ale celor”treziţi” din eternitate şi aduşi în memoria noastră,de fapt cum subliniază şi prefaţatorul cărţii Sabin Bodea.Proza lui Al.Florin Ţene e ruptă din cel mai curat spirit postmodern,chiar dacă scenariul şi vicleniile acestuia dau o altă înfăţişare realităţii .Personajele prozatorului trăiesc atât în trecut ,dar şi în prezent.Trăirea lor este scrisă de autor ,dându-le un destin pe măsura vieţii trăite.Este o lume care trăieşte sub semnul întâmplării şi al transcendenţei.

Cartea,în ansamblul ei,este un exerciţiu de cultură generală,pentru că autorul ei este un prozator de talent şi un senior al acestei noţiuni.

MITRU VALEA