LUCEAFARUL ROMANESC

revistă on-line de literatură şi cultură

~Cristian Neagu: „Oglindiri“ Elena Buică, în reciprocitatea arhaic-modern, timp-suflet

Vorbind despre debutul literar al Elenei Buică, (întâmplat la vârsta septuagenară) nu vom putea trece peste situaţia  oarecum similară cu cea a Ninei Berberova,(1901 – 1993) fenomen al literaturii ruse, care a debutat la etatea de aproape 84 de ani. Intitulată „Oglindiri,” (Ed. Anamarol, Bucureşti 2009) cea de-a patra carte semnată de Elena, ne va atrage atenţia pe parcursul celor cinci capitole, asupra unor conglomerate sentimentale a căror  vibraţii îi definesc stilul, (care întotdeauna se raportează la personalitate) împletindu-se prin subtonuri prezentul, confesat filelor de structură reportericească, şi nostalgicul evocator de referinţă autobiografică, primând imaginea unui autodenunţ tămăduitor,– întrucâtva – al sindromului romantic, după cum ne mărturiseşte chiar domnia-sa: „Dacă nu m-am scuturat total de romantism, este şi din convingerea că romantismul înnobilează, umanizează, apropie mai mult oamenii între ei, dă aripi minţii, sufletului, încântă, dă frumuseţe înfloririi florilor, înfrunzirii frunzelor, şoptitului şoaptelor, sunetului cântecelor de care fiecare suntem însetaţi, ne dă vibraţia caldă a nostalgiei….” (Despre scrierile mele, p. 6)

Desigur, comunicarea socială în cazul Elenei Buică, nu se reduce numai la acţiune, căci cuvintele îi rezumă în acelaşi timp reacţiile afective, selecţia şi ordonarea experienţelor trăite. Avem să observăm delicateţea sentimentului, ritmicitatea crescândă a acestuia, de la gradul modernităţii structurii sociale canadiene, la secvenţialitatea barocului rustic al satului românesc, conturată ca o litografie sentimentală, aninată pe un perete, într-un apartament de zgârie nori din Toronto: „Adusesem din Ţigăneştiul meu natal, câteva seminţe (de ricin, n.n.) ca să le sădesc aici şi să simt prin ele ceva din respiraţia aerului de acolo.” (p. 28)  Iată cum în reflexele textului, câmpul de tensiuni devine funcţia autoarei, prin însăşi tipologia  subiectului.

Vom reţine totuşi aspecte ale câmpului de reflecţie asupra stilisticii îmbucătăţită şi recompusă, amintind subtitlurile: La bazinul de înot, (p.11); Rolul de bunică, (p.24); Nunţile în Canada, (p.59); Halloween, (p.97); O raită prin Washington (p.132); Iarăşi Niagara, (p.165); Ottawa iarna, (p.196) Astfel, trecerea – prin intermediul autoarei – de la sfera faptului personal, la cea a execuţiei artistice, presupune faza iniţială a procesului creator, menţinut alternativelor în ideea prozastică. În această perspectivă e pusă în lumină nu atât deosebirea, ci legătura dintre limbajul uzual şi limba literară, unde cea de a doua nu apare în funcţia sa, investindu-se mai mult în practici comunicative, pe fondul simţirii tensionate de afectul dureros al unei oarecare singurătăţi, confirmându-se aici ideologia critică a lui Beckett: „Să numeşti, nu, nimic nu poate fi numit; să spui, nu, nimic nu poate fi spus.”

Deşi planul cotidian al Elenei se află în Canada, iar planul sentimental melancolic este fixat în perimetrul teleormănean al Ţigăneştilor, reuşeşte să îşi exprime tumultul interior, prin similitudinea cu puritatea picăturii, care izvorăşte prin vechimea seculară a unui zid mânăstiresc din România… Ploaia, soarele, şi toate ale vieţii, au îngălbenit marmura albă a vârstei, iscând acel sentiment viu, meditativ, cu trecere prin profunzimea amurgului, ce cuprinde treptat malul împădurit al unei ape curgătoare căci, iată ce ne dezvăluie, explorându-şi propriile adâncimi sufleteşti:

„Trăiesc de zece ani în Canada, şi poate că unii m-ar întreba: < de ce nu îţi vezi de zilele care ţi-au mai rămas de trăit, şi te întorci mereu la ce ai lăsat în urmă?>  Dar aş putea? Orice aş face, tot nu pot să smulg şi rădăcinile din locul de unde mi-a fost dat să mă înalţ în lume.” (Crâmpeie de viaţă canadiană, p. 14)

CRISTIAN NEAGU

Anunțuri

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: