~Cornel Ungureanu: Veronica Balaj – „Piruietă pe catalige“

Veronica Balaj a publicat cărţi de  călătorie, romane subtil     sentimentale, jurnale, poezii care au fost traduse în numeroase limbi străine, interviuri cu personalităţi ale timpului nostru. Poet, prozator sau jurnalist, eseist sau comper, a fost prezentă pe câteva continente. Scriitor al prezentului, ea îşi sprijină demersul pe un bun simţ inatacabil. Are (avea) o vitalitate care îi permitea demersuri solare, stenice. E politicoasă cu cititorul cu care intră în dialog confratern. Compătimeşte cu dânsul, îl consolează, i se mărturiseşte, scriam cu altă ocazie. Partitura lirică ţine (ţinea) şi de confesiune şi de iubirea pe care autoarea e/era capabilă să o exprime. Ultima ei carte vine după o altfel de scriere — un bocet. Un om foarte apropiat, aflat în preajmă a dispărut şi autoarea ne vorbeşte despre prezenţa/absenţa lui. E vorba de o desprindere de lumea aceasta — aşa cum este ea. Experienţa morţii (a morţii celui din preajmă) conotează o altă înţelegere a lumii.

Steaua scepticismului pluteşte peste aceste poeme pe care conorăşeana noastră de odinioară, doamna Julia Schiff, ni le prezintă în versiune germană. Sunt versuri în care lumea prin care trecem nu este cea mai bună, cea mai frumoasă, cea mai îmbietoare cu putinţă. Suntem regăsiţi într-un univers în care evenimentele nu mai sunt splendide, frumoase, mirabile: se înscriu în paradigma căderii.

Eroul nu   mai e învingătorul care îşi sărbătoreşte triumful, e bufonul unui spectacol absurd. Fiinţe ale subteranei — şobolanii, lupii, fiinţele dezagreabile ar fi emisari — ameninţă. Animalele agresive ale lumii  acesteia îşi fac simţită prezenţa. Cum se metamorfozează strălucirile lumii acesteia? „Lustruirea păcatelor, o îndeletnicire sezonieră”, se numeşte un poem. „Îndeletnicirile sezoniere” ţin de comedia umană.

Paradisul se destramă, starea regală îşi trăieşte eşecul.

Prozatoarea de altădată îşi convoacă, fie şi pentru câteva versuri, personajele pentru ca să le aşeze în scenarii din ţinuturile frigului. „Celelalte scenarii” pe care ni le propune Veronica Balaj se nasc din alte vârste şi din alte experienţe ale scrisului..

CORNEL UNGUREANU