~Al. Florin Ţene: „Substanţa“ alter- ego-ului în poezia lui Emil Botta

Poezia lui Emil Botta s-a născut din întrebările egoului către un altul,ce poate fi al lui şi”care poate fi ale oricăruia dintre noi,cititorii săi.”(Petru Comarnescu,Folclor şi universalitate în arta poetică a lui Emil Botta).

Datorită elementelor de simbol şi aluzie la profunzimi,poezia autorului Întunecatului April(1937) şi al Pe-o gură de rai(1943), are adesea un aer enigmatic,care îmi permite s-o interpretez sofistic,situând-o sub semnul unei ontologii a “substanţei” alter-ego-ului.

Emil Botta este încrezător în resurecţia lui întru spirit,prin convertirea categoriilor istoriei trăirii proprii în categorii cosmice,unde alter-ego joacă un rol noţional:Tristul,sofistul,al meu alter-ego/bătu la scorbura sihăstriei mele:/era un faust cu ochi de uliu,/o voluptate cu ochi de uliu.(Din senin).

Citită cu atenţie poezia lui Emil Botta este o realitate umană,iar sunetele ei dezvoltă un dialog existenţial,cu nemăsurate ipostaze,trăiri prin întrebări,confruntări prin acceptare,între viaţă şi nefinţă:Oh,sufletul mi-e plin şi ars de dor…/el se îmbată cu himere,/visându-se nemuritor,/pierdut printre clare sidere.(Veniţi,adieri).Esenţa sufletului este un ego ce retrăieşte viziunea unei lumi de crepuscul istoric:Mă privea,mă îngheţa/ochiul de aur,basilicul nopţii,/Pace vouă,ceruri!Salut,logotnică noapte!/Veghind în ale îngerilor dumbrave,/stelelor mele paznic,ave!(Ochiul de aur).Exclamaţiile poetului ne duce cu gândul la Cesar Vallejo,un seismograf al convulsiilor crepusculare:Ah,vă cunosc,drumuri ale nopţii,/pustii bătute de lună,am mers/prin himericul vostru univers,/fiecare piatră o cunosc.(Pe tema nopţii).

A determina istoric o operă echivalează cu a o întemeia în timp,a o situa într-un raport cu propriul ego-u,a stabili apartenenţa ei sincronică.În cazul lui Botta înseamnă a preciza gradul în care poezia lui migrează de la percepţia eului a unui sfârşit de civilizaţie la percepţia altui eu a ideii însăşi de civilizaţie ca aspiraţie universală.Amândouă contopindu-se în egou:Aici în desime nu-i nime,/doar păgâneasca treime,/tăcutele doar elocinţi vegetale şi ziulica şi eu.(Briareu).În poeme ca Nefinţei,Trimisul,etc.,descoperim dialoguri cu natura,cu universal,ce sunt un alter-ego care înregistrează doruri,destăinuiri,dezvăluind faţete diferite ale sufletului şi solfegii ale închipuirilor cu dimensiuni incomensurabile.Alter-ego-ul poetului este nemulţumit de mister şi necunoscut(Nefiinţei) şi se răzvrăteşte împotriva tristeţii(Ca frunza) şi iubeşte lumina zemoasă a începutului de zi.(Matinală).

În cele două volume amintite mai sus descoperim un lirism cu viziune de gală mondenă şi de bucolic românesc,în cadrul cărora alter-ego-ul ne comunică “petrecerile”eului,dramele şi amarele lui îndoieli,evadări,împăcări şi izbânzi.În Întunecatul april sunt frecvente viziunile eului în spiritul lui Edgar Allan Poe,(Praznic,Nocturnă,Vizite),însă viziunile lui Emil Botta nu sunt crude,ele sunt frisonate de umor subtil şi ghiduşie,strecurând o duioasă jelanie în spiritual doinei.Aceste ipostaze fiind,de fapt,”substanţa”alter-ego-ului poetului.

Lectura epidermică,în spiritul ortodoxiei vocabularului,poate sesiza în poezia lui Botta şi o anumită mişcare lentă de nostalgii evanescente,uneori,muzicale.Un aer criptic enigmatic,răzbate dinspre poeme.El scrie dintr-o justapunere de versuri aparent străine unul de altul.Acestea sunt cele două elemente ale alter-ego-ului poetului.Cei doi eu sunt un fel de Taurul lui Phalaris,unul faţă de celălat,în poezia lui Emil Botta.

Tudor Arghezii scria:Emil Botta nu seamănă cu nici un poet şi nu se asemuieşte cu nici unul,la această observaţie mai adaug că poezia lui este esenţialul unei mărturisiri oglindită în propria-i oglindă.De aici provine şi substanţa luminoasă/întunecoasă a alter-ego-ului.

AL.FLORIN ŢENE