~Al. Florin Ţene: „Mini biblioteca de pe raftul din faţă a poeziei contemporane“

(Antologie de poezie-Oglinda literară,2000-2007).
Se pare că nici-o revistă pe suport de hârtie,chiar cu tradiţie,nu a luat iniţiativa de a publica în cuprinzătoare antologii anumite genuri literare,abordate de colaboratori,publicaţi în paginile acestora,într-o anumită perioadă de timp.Aşa cum,de fapt,ne face cunoscut în Cuvânt introductiv Gheorghe Andrei Neagu,redactorul şef Oglinda literară.

Din peisajul revuistic autohton s-a desprins publicaţia lunară Oglinda literară(ctitor  şi redactor şef, prozatorul Gheorghe Neagu),care în 2008 a publicat Antologie de poezie-Oglinda literară,2000-2007.Ediţie îngrijită de Laurian Stănchescu.

În voluminoasa carte de 420 de pagini sunt cuprinşi,în ordine alfabetică,toţi poeţii cu poeziile lor,din generaţii diferite,care au publicat în revista focşăneană în perioada 2000-2007.Antologia de poezie a fost publicată,aşa cum se specifică în Cuvânt introductiv ,cu ocazia trecerii Oglindei literare în cel de-al şaptelea an de apariţie editorială.

Această  Antologie de poezie se constituie,practic,în o bibliotecă a poeziei contemporane ,de început de secol.Dacă,pe durata unei singure generaţii,cărţile au o mişcare secretă,orgoliul împindându-le mereu spre raftul din faţă,într-o antologie ,cum este cea de faţă,vecinătatea poeziilor semnate de diferiţi poeţi,se armonizează într-o formă de comunicare subtilă.

A apropia poeţi cu mare experienţă ca:George Anca,Maria Cogălniceanu,Daniel Corbu,Nichita Danilov,Viorel Dinescu,Eugen Evu,Adrian Frăţilă,Octavian Goga,Ghe.Grigurcu,Radu Gyr,Carolina Ilica,Marin Ifrim,Dumitru M.Ion,Leonida Lari,Ghe.Istrate,Virgil Panait,Gh.Neagu,Adela Popescu,Ion Roşioru,Petru Scutelnicu,George Stanca,Victor Sterom,Al.Florin Ţene,Miron Ţic,Ionuţ Ţene,Varujan Vosganian,etc,de mai tinerii poeţi,unii chiar în faza de debut,a făcut ca această Antologie de poezie să se constituie într-un evantai de stiluri şi estetici diferite.Acest volum este un barometru sensibil care indică starea Poeziei româneşti între două veacuri.Sunt incluşi poeţi de pe scena lirică care au mângâiat o altă estetică înainte de război(O.Goga,Radu Gyr,etc.),dar şi cei care valorifică fronda ce-i animă.De la iubitorii versului clasic:Toma Barbăroşie,Paul Andrei,Corneliu Vasile,Leonida Lari,la clasicii O.Goga,Radu Gyr,sau la parcimoniosul Constantin Duşcă,de la prozaismul rememorabil al Ecaterinei Negară, la redudanţa fugară,studiată,a lui Ion Tudor Iovian,sau la lirismul ce frisonează mai toate poemele.Aceste caracteristici complectează paleta policromă a fizionomiei poeziei de astăzi.La aceste generaţii reunite descoperim ştiinţa notaţiei cotidianului în registrul prozaic,uneori bufonic,histrionismul,patosul,sarcasmul,beligeranţa ludică,dar şi romantismul echilibrat,încorsetat în versuri clasice de bună factură.Poeziile publicate în Oglinda literară şi reunite în această Antologie sunt şi expresia gustului redactorului şef Gheorghe Neagu şi al celui care răspunde în cadrul redacţiei de poezie.Trebuie să remarcăm că această revistă cultivă bunul gust,echilibru moral şi estetic,respingând „poeziile” acelora care promovează pornografia şi imoralitatea numai pentru a şoca şi a fi „originali”.

Poeţii incluşi în această Antologie reprezintă puntea de trecere între semnele de emancipare ale secolului în care am intrat,ale liricii dinainte, şi trăsăturile postmoderniste,globmoderniste,organizate într-o poetică omogenă,coerentă.A evidenţia atâtea rădăcini care-i leagă pe mai tinerii poeţi de antecesori,într-o Antologie,nu e câtuşi de puţin o încercare de umilire,ci o realitate ,ce trebuie evidenţiată,a istoriei literaturii.Toate aceste modele acţionează asupra prezentuluzi precum strămoşii.Acceptând rudenia de singe,atunci poeţii incluşi în această Antologie utilă şi interesantă,concedem să acceptăm că există şi unele asemănări între poeţii aceleiaşi generaţii ,şi ,chiar,cu cei din alte generaţii.Vorba aceea ,sângele apă nu se face.Moştenirea genetică se trasmite împotriva voinţei.Modelele acţionează,este o lege a naturii.Motiv de stuidiu pentru critici şi mai ales pentru istoricii literari.

Antologia editată de revista Oglinda literară se constituie într-un necesar instrument de lucru pentru cei interesaţi ce doresc să studieze fenomenul poetic la începutul secolului XXl,dar este şi o zestre,peste timp,a Poeziei  româneşti,în condiţiile intrării ţării în Uniunea Europeană,şi al fenomenului globalizării.Chiar dacă nu este o condică fabuloasă a bibliotecii Babel,este o mini-bibliotecă de pe raftul din faţă a Istoriei Poeziei contemporane.

AL.FLORIN ŢENE